vrijdag 18 november 2016

DIY Mini kerstboom

Hallo lieve mensen! 

Van de week ben ik naar de Espeterhoeve in Barneveld geweest om wat ideeën op te doen en ik wilde nog wat asparagus halen. Helaas waren de takken uitverkocht maar ze zouden er de volgende dag weer zijn. Ook hadden ze die avond (gisteravond) een VIP avond. Een avond met lekkere hapjes en drankjes en 20% korting op het hele assortiment. Helaas had ik net gegeten en zat ik bommetje vol.. zag er wel allemaal heerlijk uit!  Die avond dus weer terug gereden voor de takken en heb ze kunnen scoren, mooi met ook nog eens 20% korting! Zoals jullie misschien wel weten is de Espeterhoeve op gebied van bloemen, takken, kransen etc. een topadres! Ze maken ontzettend mooie bloemstukken en boeketten in landelijke/sobere stijl. Zo zag ik er dus ook hele stoere kerstboompjes staan van takken! En niet eens zo duur eigenlijk.. maar ik heb 2 weken vakantie dus vond ik het wel leuk om zelf iets in elkaar te prutsen. 

Dus op naar huis en spullen verzamelen waarmee ik mijn kerstboompje zou gaan maken. Met de kerstboompjes die zij hadden staan werd gebruik gemaakt van veel dunne takjes en deze had ik niet, of ik moest stiekem ergens takken gaan staan knippen. Nou dat zag ik natuurlijk niet zitten dus ik moest wat improviseren. Ik had toevallig een boom gesnoeid waar veel takken vanaf kwamen.Alles verzameld en takken op maat geknipt. En toen... was het een grote flop!! het wou allemaal niet lukken zoals ik wou, het zat los en het werd een verwilderde kerstboom. Nieuw idee bedacht, hele boompje weer uit elkaar gesloopt en uiteindelijk heb ik het dus zo gedaan:

Wat je nodig hebt:
- Houten plankje als houder
- Stuk stronk of hout 
- Spijkers
- Hamer
- Draad 
- Groene takken naar keuze. ik heb gebruik gemaakt van Dennentakken, Thijm en Asparagus.



Stap 1:
Vierkant houdertje zagen. Afmeting ligt er aan hoe groot je het boompje wilt maken. Hoe groter, hoe meer draagkracht je natuurlijk nodig hebt.
Op het houdertje timmer je een stuk stronk in de gewenste hoogte.


Stap 2:
Takken in de juiste lengte afknippen. Ik heb met korte takken gewerkt. Ik ben aan de onderkant begonnen zodat de takken er aan de bovenkant mooi overheen vallen. Deze takken heb ik rondom het stammetje gemanoeuvreerd en deze heb ik vastgebonden met een stuk touw. Door het touw goed aan te trekken gaan de takjes mooi wat uitstaan naar de buitenkant.  Je krijgt op de helft van de stam een bosje met takken vastgebonden, aan de bovenkant van het stammetje en daarboven ook nog een keer zodat je een punt creëert. (let op: de bovenste laag zit dus NIET vast aan het stammetje en je kunt hem dus niet optillen aan het puntje)

Onderstaande foto is van het mislukte kerstboompje :( Ben vergeten foto's te maken de tweede keer. Je kunt wel duidelijk zien dat de takken dus op de kop moet hangen, en dat je dus een puntje kunt creëren met de takken die uitsteken. Hier bind je dus zo strak mogelijk het touw omheen.



Stap 3:
De basis van je boompje staat. Je kunt er nu van alles aanmaken wat je leuk vindt! Bijvoorbeeld rozenbotteltakken, thijm, steeneik, asparagus enz! Zoals ik al zei heb ik gebruik gemaakt van Thijm en Asparagus. Ik heb er niet zoveel asparagus aangemaakt want vond de takken te mooi om aan te knippen hahaha! Die staan nu mooi in m'n grote kruik. De takken die je er aan toevoegt kun je er tussen steken tussen de andere takken. Ik heb de thijm voornamelijk aan de bovenkant er aan gebonden zoals ik de rest van de takken heb vastgebonden. Zie hier mijn resultaat:




Je zou er eventueel nog wat andere takjes tussendoor kunnen doen aan de onderkant, misschien dat ik dat ook nog wel ga doen! Dan wordt hij wat voller. En misschien heel subtiel van die kleine lichtjes die je op een batterijtje aan kunt zetten voor het ultieme kerstgevoel!

Zoals ik al zei, hebben de asparagus takken een ere plaats gekregen in m'n grote kruik. Deze staat op de kast naast de bank. Kreeg het alleen niet op de foto dus heb alles gewoon voor de foto verhuist naar de eettafel ;) 


Wat doen jullie er aan om het huis weer extra gezellig te maken? Tips en ideeën zijn altijd welkom :)!
Alvast een fijn weekend allemaal.
Liefs,
Mandy




12 opmerkingen:

  1. Wat een leuk boompje en een fijne beschrijving ervan! Daar kunnen we wel iets mee. Zelf weet ik nog niet wat ik allemaal zal gaan prutsen voor kerst; ik wacht altijd netjes tot na Sinterklaas. Mocht ik iets origineels bedenken dan zie je het op mijn blog of op IG :-)

    groetjes en geniet van je mooie boompje!
    Marry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk je kerstboompje zeg. En fijn dat je er een beschrijving bij hebt gedaan, want dat is echt wel leuk om zelf even voor te prutsen. Mooie foto's weer.

    groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuk.
    Ik ga morgen takjes verzamelen, dank je wel voor het idee!
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk gedaan zeg!
    O meid ik hoop dat de Asparagustakken niet te veel uitvallen!
    Vond ze ook zo prachtig,
    Krans voor op de deur mee gedecoreerd...... maar na ruim een week....
    Maar nu mooi du geniet er lekker van!
    Als ik op de veluwe ben ga ik daar ook eens kijken!
    groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uitvallen doen ze altijd wel, omdat ze zo hard en prikkelig zijn en dus altijd in elkaar gaan zitten! Heb nog takken van een jaar oud, zijn nog perfect, alleen jammer dat ze verkleuren!

      Fijne avond!
      Groetjes,
      Mandy

      Verwijderen
  5. Heel leuk boompje, Mandy! Het staat er mooi bij!
    Gezellig weekend, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk idee en lief dat je met ons deelt hoe we dit kunnen maken. Over een paar weken ga ik met een vriendin naar de Espeterhoeve, ik kom er niet vaak maar vind het altijd een bezoek waard.

    Fijn weekend! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. leuk boompje heb je gemaakt.
    Ik vind de natuurlijke kerstversiering echt mooi, en gooi zelf al het kunst spul de deur uit :)
    groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo....nu weet ik waar ik voor de asparagustakken moet zijn! Ik heb hier gisteren meerdere bloemenwinkels bezocht voor deze takken: wilde ze in een krans verwerken. Ze zitten me bij de bloemisten aan te kijken of ze vuur zien branden: we hebben wel deze mevrouw (die gewone zachte takjes voor bij de fresia's en dan vaak ook nog geverfd in goud of roze!!)
    Ik woon niet ver van Barneveld af dus de komende week maar eens op stap....
    Leuk is het boompje geworden! En lief dat je het maken met ons wilt delen!

    groetjes Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah , ja ik herken het probleem! Bij een doorsnee bloemist snappen ze inderdaad niet wat we bedoelen.. Ik haal ze al heel lang bij de Espeterhoeve :) Hebben ze ook hele mooie andere takken!

      Groetjes,
      mandy

      Verwijderen
  9. Deze ga ik ook maken, hij zal mooi staan bij mij op het dressoir.
    Dank je wel voor de uitleg!
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen